donderdag 29 november 2007

Dossier NOS journaal


Het NOS Journaal noemt zich op haar website www.nos.nl/nosjournaal/ hét nieuwsprogramma van de NOS op de televisie. Op de NOS site staat vermeld dat Het Journaal onpartijdig en onafhankelijk moet zijn, betrouwbaar en objectief. Verder is het belangrijk dat het nieuws aantrekkelijk en begrijpelijk is voor zo veel mogelijk mensen, want het Journaal wordt voor iedereen gemaakt.

De uitzending Het NOS Journaal zendt zeven dagen per week uit. Elke week worden er 85 uitzendingen gemaakt, die afwisselend te zien zijn op Nederland 1, 2 en 3. Het bekendste en langste bulletin is het Acht-Uur-Journaal, dat 25 minuten duurt.
De uitzendingen worden gemaakt door een team van journalisten, verslaggevers, producers, camera- en geluidsmensen en technici. De eindverantwoordelijkheid van de uitzendingen ligt bij de hoofdredactie, maar de eindredacteuren maken de meeste keuzes en zorgen dat de items goed zijn. Daarvoor is veelvuldig overleg nodig.

Voordat de presentator de studio betreedt voor een uitzending van het NOS Journaal zijn al tientallen mensen bezig geweest met de voorbereidingen. De 160 medewerkers van het journaal gaan achter eigen nieuws aan en volgen de persbureaus voor buitenlandse onderwerpen. Bureauredacteuren zoeken, checken en selecteren het nieuws.

Op een redactie komen dagelijks vele tientallen persberichten binnen en vrijwel iedere minuut verschijnt er een nieuw bericht van persbureaus, zoals Reuters, ANP, AP, DPA en AFP en de beelduitwisseling van een groot aantal Europese publieke omroepen. Sommige nieuwsdiensten maken ook tv-beelden, die vervolgens door de redacteuren worden bekeken, waarna stukjes video worden uitgezocht. Dan wordt een zogenaamde voice-over geschreven die presentator of een verslaggever voorleest. Als er geen beeldmateriaal is, gaan de verslaggevers van het NOS Journaal zelf op pad.

Buitenlandredactie: Buiten Nederland gebeurt veel dat invloed heeft op ons land. Belangrijk bij de nieuwsselectie is of gebeurtenissen ons raken, van betekenis zijn voor de hele wereld en of er Nederlanders bij betrokken zijn. Buitenlands nieuws komt binnen via de buitenlandse persbureaus, het Eurovisie-beeldnieuws en de Journaal-correspondenten. Het Journaal heeft een aantal vaste en freelance correspondenten over de hele wereld. De buitenlandse correspondenten letten op ontwikkelingen die speciaal voor Nederland van belang zijn. Zij maken eigen reportages en zijn regelmatig in de uitzending te zien in een kruisgesprek met de Journaal-presentator. Het Journaal heeft correspondenten in onder meer de VS, Duitsland en Rusland.

De film De geboorte van een nieuwsitem laat het NOS journaal door de ogen van Sacha de Boer zien. Hans Laroes, de hoofdredacteur meld hier dat de kijkers moeten weten dat het nieuws klopt, van meerdere zijdes bekeken en belicht wordt, en dat het nieuws op anafghankelijke wijze wordt gepresenteerd.

Toch is het opvallend dat het NOS nieuws vaak identiek is aan het RTL nieuws, het ANP nieuws en alle andere nieuwszenders. Dit valt ook te verklaren door het feit dat vrijwel al het nieuws wordt aangeleverd via persbureaus als het ANP en Reuters, en centrale nieuwsdiensten.

Hans Laroes : Hoofdredacteur
Geboren op: 02-07-1955 in Middelburg. In dienst sinds: 1988
Tijdens zijn HBS tijd kon Hans Laroes geen beroepskeuze maken en meldde hij zich aan voor de School voor de Journalistiek, maar werd uitgeloot en ging een jaar als correspondent voor De Stem werken.

Een jaar later werd Hans alsnog ingeloot voor de School voor de Journalistiek en na zijn afstuderen ging hij werken bij de PZC. Na zes jaar verliet hij zijn Zeeuwse geboortegronden voor een baan bij het Utrechts Nieuwsblad. Eerst als chef van de opiniepagina, daarna als chef van de nieuwsdienst.

Het was in deze tijd dat hij door Gerard van de Wulp werd benaderd met de vraag of hij voor het NOS Journaal als parlementair verslaggever in Den Haag wilde gaan werken. Van parlementair verslaggever werd hij achtereenvolgens redactiechef, adjunct-hoofdredacteur en plaatsvervangend hoofdredacteur. In 2002 zette hij na het vertrek van Nico Haasbroek de laatste stap op de Journaal-ladder en werd hij hoofdredacteur.


Marcel Gelauff : Hoofdredacteur

Geboren op: 30-11-1957 in Den Haag. In dienst sinds: 2003
Journalist werd Marcel Gelauff op advies van zijn 'grote, brave broer'. "Na het atheneum ging hij de Sociale Academie doen. Dat was populair in de jaren zeventig. Hoe hij daarna verder moest wist hij niet, een eigenschap die we terugzien bij veel journalisten. Tot zijn broer hem adviseerde journalist te worden, en hij in 1980 kon beginnen als leerling-journalist bij de Leidse Courant, een kopblad van de Haagse Courant.

Hij leerde daar al doende het krantenvak en vertrok in 1987 als plaatsvervangend chef.In dat jaar maakte Marcel de overstap naar dagblad de Gooi- en Eemlander. Daar was hij chef nieuwsdienst tot 1992. Daarna ging hij naar RTL Nieuws waar hij ook als chef nieuwsdienst aan de slag ging.

In augustus 2002 verruilde hij zijn standplaats door chef van de parlementaire redactie te worden. Marcel zat nog maar net voor RTL in Den Haag, toen de vraag kwam of hij bij het NOS Journaal wilde komen werken.

Lex Runderkamp : Verslaggever chef researchredactie.
Geboren op: 22-02-1957 in Den Haag Functie, in dienst sinds 1999

Wat opvalt is dat ook deze NOS journaal medewerker na zijn Havo niet weet welk beroep te kiezen. Ook hij komt op een sociale academie terecht, in dit geval de School voor de Journalistiek, welke opleiding zo links was, dat overige studenten er al snel van af vluchtten."Vanaf dag één voelde ik me daar op mijn plaats."

Net als zijn hoofdredactie geeft hij als favoriete media aan de voorkeur te hebben voor NRC handelsblad en de Volkskrant.

Na zijn opleiding ging hij zich bij VN bezighouden met onderzoeksjournalistiek en daarbij vormde hij een duo met Feike Salverda. ". Het duo-schap beviel prima." Ze kwamen bij de VPRO terecht waar ze het tv-programma Gouden Bergen gingen maken, over twee journalisten die een verhaal uitzoeken. "We waren dus onszelf.

Inmiddels is Lex al weer vier jaar werkzaam bij het NOS Journaal waar hij bouwt met de researchafdeling aan een groot netwerk van contacten, zodat ze bij nieuwsontwikkelingen snel kunnen beslissen of het een bericht waard is of niet.

Want, zegt Runderkamp zelf : de media worden vaak op sleeptouw genomen door pr-bureau's, advocaten, voorlichters of lobbyisten.

Geen opmerkingen: