maandag 10 mei 2010
De Commissie de Wit vergat nog een grote speler : de rol van de Media
De AEX had gisteren, de dag na de bekendmaking van het anti hedge potje van Brussel, een van de beste dagen ooit : 7,3% koersstijging op 1 dag.
Als burgers zijn we hiermee weer massaal op het verkeerde been gezet, want bijna ieder uur werd er in het weekend door NOS, ANP en alle nalopers gespeculeerd op nog verdere koersdalingen. Maar neem bijvoorbeeld ook de Telegraaf, die maandagochtend, enkele uren voor de forse koersstijging nog kopte “ D-Day voor de beurzen “ inspelend op een forse aanval van de dollar richting verdere eurodalingen.
Niets van dit alles gebeurde, de beurzen herstelden massaal, en de professionals van de Media sloegen de nieuwsplank weer dik mis, en de bankiers op Wall Street kunnen hun bonussen weer incasseren. Hieruit blijkt maar weer eens de funeste rol van journalisten op de beeldvorming en dus ook het gedrag van het grote publiek. Waar zou anders Nina Brink, synoniem voor beursmisbruik, zijn geweest zonder haar vrienden van de Media en de Banken.
Niet toevallig kwam gisteren ook de Commissie de Wit uit met haar rapport ‘verloren krediet’ , waarin breed wordt ingegaan op de veroorzakers van de Kredietcrisis. En wat blijkt ? Over de hele breedte zijn verantwoordelijken aan te wijzen, behalve weer uiteraard de funeste rol van de Media.
Het gebrek aan zelfreflectie is een van de belangrijkste constateringen van de Commissie-De Wit: ‘Het is de commissie bij haar onderzoek opgevallen dat een aanzienlijk deel van degenen, die verantwoordelijkheid droegen binnen het financiële stelsel in de aanloop naar de crisis, in geringe mate blijk geven van een kritische kijk op hun eigen rol in het ontstaan van de problemen en op hun falen in het voorkomen ervan. Dat gebrek aan zelfreflectie verontrust de commissie. Het legt een hypotheek op de verbeteringen die de commissie in haar rapport voorstelt en voedt de vrees dat de actoren weer zullen overgaan tot business as usual.’
Een voorbeeld hierbij is de opkomst en ondergang van Internetbank Icesave. Kritiekloos werd deze Ijslandse Bank omarmd door vrijwel alle Media, geen enkele journalist heeft de moeite genomen om vooraf ook maar enige kritische noot te schrijven. Sterker nog, Rabo kritiek op Icesave werd weergegeven als broodnijd in de strijd om hoge rentes. Toen de Bank begin oktober 2008 haar luiken sloot werden de Media uiteraard ineens wakker, maar toen was het dus te laat.
Wat hierbij ook opvalt is dat Icesave gebruik maakte van PR bureau Hill & Knowlton, bij het publiek onbekend, maar bij insiders bekend als het bureau dat grote Pharmaceuten bijstaat in hun slimme tactieken om Media en Specialisten te beïnvloeden. Waar blijft nu de zelfreflectie van diezelfde journalisten ?
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Daarom wordt het eens tijd dat nu diezelfde Media eens de bevindingen van de Parlementaire commissie ter harte nemen. Een mooie kans ook voor onze Politici om de verantwoordelijke Media aanstichters eens aan te pakken. Al is het alleen maar om de miljoenen bezitters van woekerpolissen eens moreel te steunen.
Na de onthullingen in het rapport van de Wit wordt het nu eens tijd voor zelfreflectie van de Media.
E van Lith
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten